Wie belooft, komt de belofte na. Zo ook ik.

Recent plaatste ik via de social media kanalen een oproep aan alle secretaresses.

Ik ben/was nieuwsgierig naar jullie drijfveren toen én nu om als secretaresse te werken. Jullie bedenkingen en verwachtingen nu het vak zo verandert.

Helaas waren er te weinig reacties om een zinvolle column te schrijven over jullie motivaties, ambities en zienswijzen m.b.t. het werken als secretaresse.

Ik ben bij mijzelf te rade gegaan, waarom de reacties zo lauw zijn geweest en kwam op het volgende:

  • social media moe – er wordt (te) veel geschreven, gevraagd en gesproken over het secretaressevak,
  • de negatieve berichtgeving over het secretaressevak
  • en het meer en meer verdwijnen van de mbo-laag binnen deze dienstverlenende groep.

Mijn vraag kwam echter niet uit de lucht vallen. Het heeft te maken met het leerproces, dat zowel managers en secretaresses momenteel doorlopen tijdens deze omslag in het secretaressevak. Door over de veranderingen te discussiëren, ervaringen te delen en adviezen te geven, worden we wijzer.

En dat is nodig.

Door mijn werk word ik bijna dagelijks geconfronteerd met managers en secretarieel managementondersteuners, die even niet meer weten hoe verder te gaan:

  • wat mag en moet bijvoorbeeld nog wel genoemd worden in een functieprofiel?
  • hoe gaan de hiërarchische lijnen lopen, zeker als een hbo’er wordt aangenomen?
  • hoe kan een manager de hbo ondersteuner zo optimaal mogelijk inzetten? Dit vergt iets van een manager, nl. de durf om te delegeren.

Een goede verhouding in de werkcombinatie hbo opgeleide ondersteuner met een manager is er dus nog lang niet overal. Niet alleen de ondersteuner moet zich aanpassen aan alle veranderingen, maar ook de manager.

Die balans is er echt nog niet!

Hierdoor lopen oude en nieuwe samenwerkingen relatief vaak stuk en wordt er beschuldigend naar elkaar gekeken. Onbegrip voor elkaars functioneren, kwaliteiten en positie in de organisatie met alle negatieve gevolgen van dien.

De markt legt echter meer en meer de hbo-norm bij de invulling van de secretarieel managementondersteunende plek. Maar dan moet er toch ook een functieprofiel zijn dat hierbij past? Niet alleen op papier, maar ook in de praktijk.

De secretaresse, de ‘secretarieel managementondersteuner’ blijft nodig! Zeker op directieniveau blijft de vraag naar ondersteuning aanwezig. Een manager kan dan misschien wel zijn eigen agenda beheren, correspondentie en verslagen verzorgen, maar zoals een schrijfster van een reactie zei: ‘er is nog steeds geen programma door Microsoft uitgevonden dat met soft skills een manager kan ondersteunen.

De secretaresse ‘as we know her’ verdwijnt, maar de secretarieel managementondersteuner staat op.

Dus:

  • houd je bezig met je vak,
  • een leven lang leren is ook van toepassing op jou binnen dit vakgebied; werkervaring alleen telt te weinig mee in de concurrentiestrijd bij geschikte vacatures,
  • stop je hoofd niet in het zand hopend dat de zandstorm zal overwaaien,
  • durf die stap voor jezelf naar voren te maken, pak het podium,
  • geef je mening,
  • wees inspirerend en vraag om inspiratie,
  • pak de handschoen op en geniet van jouw nieuwe rol bij de invulling van dit nog altijd boeiende vak!!

Een oprecht succes gewenst met alle ups & downs die ons allen nog te wachten staan.

Ik ben ervan overtuigd dat er alleen maar winnaars zullen zijn m.b.t. de toekomst van de samenwerking tussen een manager en de ondersteuner. Mis de boot niet, ‘just go for it’

Met een hartelijke groet!

 

Cora Toker